– Opieka osób starszych

71 712 88 66

Stres w pracy Opiekuna Osób Starszych

Stres związany z pracą jest obecny niemal w każdej profesji. To zjawisko zdecydowanie niekorzystnie wpływa na naszą psychikę, a czasem też na fizjologię organizmu najczęściej w postaci nadmiernej potliwości, braku koncentracji czy bezsenności. Ważne jest aby nie reagować w negatywny sposób na ciężkie sytuacje jakie się nam przytrafiają, tylko wykorzystać stres jako pozytywny bodziec motywacyjny.

Opieka nad Osobami Starszymi nie jest najłatwiejszą pracą. Problematyczne i zaskakujące sytuacje są w tym zawodzie na porządku dziennym. Im większe doświadczenie Opiekuna tym lepiej potrafi on sobie z nimi radzić. Dobra współpraca Opiekuna z Podopiecznym i pozytywne relacje pełnią kluczową rolę w utrzymaniu względnej harmonii i komfortu w pracy.

W zawodzie Opiekuna możemy mieć do czynienia ze znanym społecznie zjawiskiem jakim jest Zespół Stresu Opiekuna. Stan ten pojawia się u tych osób, które sprawują długotrwałą opiekę nad Seniorem lub przewlekle chorym człowiekiem. W takiej sytuacji myśli się tylko o osobie, której zobowiązaliśmy się pomóc i często rezygnuje się ze swojego życia. Takie poświęcenie i przytłaczający ciężar obowiązków mogą z czasem doprowadzić do stanów depresyjnych czy frustracji. Zespół Stresu Opiekuna objawia się fizycznym i psychicznym wyczerpaniem z powodu funkcjonowania w przewlekłym stresie, podczas sprawowania opieki nad kimś, w wyniku czego zaniedbuje się siebie i własne potrzeby. Objawy jakie występują przy takiej przypadłości są o wiele poważniejsze niż przy zwykłej stresującej sytuacji, a należą do nich: brak apetytu, uczucie pustki, chroniczne zmęczenie, dolegliwości bólowe, drażliwość, niepokój, nieświadome przejęcie objawów podopiecznego, a także nasilenie bądź rozwój uzależnienia alkoholowego czy nikotynowego.

Głównymi przyczynami wywołującymi uczucie stresu, czy Zespołu Stresu Opiekuna są przeważnie presja nowego, obcego otoczenia, w którym musimy wykazać się pełnym zaangażowaniem w obowiązki opiekuńcze, a także pozostawienie bez wsparcia innych osób, które powinny nas wspierać w opiece nad Seniorem, czy wygórowane wymagania i niezadowolenie ze strony odbiorców zlecenia.

Profilaktyka radzenia sobie z takim stresem obejmuje ustalenie typowych sytuacji stresogennych z jakimi mamy do czynienia i próba eliminacji ich, bądź znalezienie sposobu na uspokojenie się w czasie ich trwania. Dobrym pomysłem będzie, od początku rozpoczęcia zlecenia, ustalenie zasad współpracy z Seniorem i jego rodziną. To pozwala na lepsze poznanie otoczenia i osoby, którą mamy się opiekować. Od razu jesteśmy w stanie odpowiednio się nastawić i dostosować do nowych warunków. Kolejnym ważnym kryterium jest wygospodarowanie czasu wolnego na odpoczynek od pracy. Przy braku regeneracji nasz organizm nie funkcjonuje tak jak powinien, może to doprowadzić do podobnych skutków, które zostały przytoczone powyżej. Jedną z najważniejszych kwestii jest niewątpliwie systematyczne nabywanie wiedzy i nabywanie doświadczenia w sprawowaniu opieki nad różnymi Seniorami. Poziom odczuwanego stresu przez Opiekuna jest dużo niższy, kiedy jest on świadomy swoich umiejętności i ciągle poszerza swoje kompetencje.

Top

Szanowni Państwo!

Aby móc dobrze dostosować naszą ofertę do Twoich wymogów, potrzebujemy zgody na jeszcze lepsze dopasowanie treści marketingowych, względem tego, co tak naprawdę Cię interesuje.

PAMIĘTAJ: Twoje dane są u nas bezpieczne, nie wykorzystujemy ich poza naszymi uprawnieniami.

Wszelkie zmiany na stronie internetowej związane są z nowymi zasadami na jakich odbywa się przetwarzanie Twoich danych osobowych, obowiązującymi od 25.05.2018 r. Zgodę możesz w każdej chwili anulować, wchodząc w naszą politykę prywatności

  1. Niniejszy dokument stanowi politykę ochrony danych osobowych przetwarzanych na stronie www.proseca.pl zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane RODO), ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002r. Nr 144, poz. 1204) oraz zgodnie z innymi przepisami powszechnie obowiązującymi.
  2. Administratorem danych osobowych (ADO) użytkowników strony internetowej (w tym danych przetwarzanych automatycznie) jest: PM Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-150), ul. Gajowicka 195, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej, VI Wydział Gospodarczy KRS, pod nr KRS 0000631671, NIP 8971827491, oraz spółki powiazane, tj. Proseca Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp.k. z siedzibą we Wrocławiu (53-150), ul. Gajowicka 195;
    Proseca Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu (53-150), ul. Gajowicka 195;
    Proseca PL Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu (53-150), ul. Gajowicka 195;
    Proseca Education Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. k. z siedzibą we Wrocławiu (53-150), ul. Gajowicka 195;
  3. Dane osobowe użytkowników przetwarzane są wyłącznie w celach realizacji usług oferowanych lub świadczonych na stronie, a także w celach wskazanych w formularzach rejestracyjnych dotyczących konkretnych usług, tj. w celach rekrutacyjnych, w celach realizacji usług szkoleniowych (w tym kursów języka niemieckiego), w celu prowadzenia marketingu bezpośredniego. Cele przetwarzania są wskazane w klauzulach informacyjnych, jeżeli przetwarzanie danych odbywa się na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą.
  4. Dane osobowe użytkowników są przetwarzane z reguły w oparciu o przepisy prawne. Oznacza to, że są przetwarzane, gdy są konieczne do wykonania zawartej umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną oraz do podjęcia działań przed zawarciem umowy następujących na żądanie użytkownika. Umowa o świadczenie usług zostaje zawarta z chwilą wpisania przez użytkownika w przeglądarce internetowej adresu URL strony internetowej serwisu lub z chwilą skorzystania przez użytkownika z przekierowania do tej strony.
    Dane osobowe są przetwarzane, jeśli jest to niezbędne do podjęcia działań zmierzających do zawarcia umowy a zgodnych z ofertą (w tym rekrutacja, udział w kursach i szkoleniach) oraz gdy jest to niezbędne do wykonywania umowy (w tym wypłata premii).
    Dane osobowe są również przetwarzane na podstawie zgody udzielonej przez użytkownika. W szczególnych przypadkach dane osobowe są przetwarzane w sytuacji, gdy jest to konieczne do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na ADO.
    Dane osobowe są przetwarzane jeśli jest to niezbędne do realizacji celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych ADO lub podmiot trzeci, takich jak marketing bezpośredni własnych produktów lub usług, dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
  5. Dane osobowe Użytkownika będą przechowywane nie dłużej niż jest to wymagane przepisami prawa i nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągniecia celu przetwarzania, a ponadto nie dłużej niż jest to konieczne w celu dochodzenia roszczeń aż do momentu ich przedawnienia.
  6. Dane osobowe użytkownika mogą być przetwarzane dla celów marketingu bezpośredniego do momentu wniesienia sprzeciwu przez użytkownika wobec takiego przetwarzania.
  7. Użytkownik strony ma prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, prawo ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu oraz w przypadku gdy podstawą przetwarzania danych jest zgoda, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. W tym celu należy przesłać e-mail na adres: [email protected] bądź pisemnie na adres: ul. Gajowicka 195, 53-150 Wrocław.
  8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak często jest warunkiem korzystania z usług świadczonych na stronie, np. udziału w procesie rekrutacji.
  9. Użytkownik ma prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uzna że przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych lub powszechnie obowiązujące przepisy.
  10. Odbiorcami danych osobowych będą: podmioty, którym dane przekazywane są na zasadzie powierzenia o ile jest to konieczne dla prawidłowego zrealizowania usług (np. obsługa IT, obsługa księgowo-rachunkowa, klienci biorący udział w procesie rekrutacji). Oznacza to, że dane osobowe mogą być przekazane: podmiotom powiązanym z ADO, dostawcom usług (w celu umożliwienia im świadczenia usług na rzecz administratora, klientom/ kontrahentom, a także osobom fizycznym upoważnionym przez ADO do przetwarzania.
  11. Dane osobowe Użytkownika nie będą przekazywane do państw trzecich bez odrębnej zgody Użytkownika.
  12. Na stronie są przetwarzane dane osobowe użytkowników podane w formularzach rejestracyjnych, natomiast nie zbiera się w sposób automatyczny żadnych informacji poza informacjami zawartymi w plikach „cookies”. Pliki cookiesto dane informatyczne, takie jak pliki tekstowe, które są przechowywane w urządzeniu końcowym użytkownika serwisu, przeznaczone do korzystania ze strony.
  13. Pliki cookies są wykorzystywane przez administratora w celu:
    • dostosowania zawartości stron internetowych strony do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  14. Popularne przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym użytkownika. Użytkownicy mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu użytkownika serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Poniżej wskazuje się przykładowe adresy edytowania w przeglądarkach:
    Mozilla Firefox: www.support.mozilla.org/pl/kb/ciasteczka
    Internet Explorer: www.support.microsoft.com/kb/278835/pl
    Google Chrome: www.support.google.com/chrome/bin/answer.py?hl=pl&answer=95647
    Safari: www.safari.helpmax.net/pl/oszczedzanie-czasu/blokowanie-zawartosci/
  15. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach.
  16. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych (dalej „IOD”), który w jego imieniu nadzoruje przetwarzanie danych osobowych. W razie pytań dotyczących sposobu i zakresu przetwarzania Pani/Pana danych osobowych, a także przysługujących Pani/Panu uprawnień, może się Pani/Pan skontaktować z IOD pod adresem e-mail: [email protected] lub numerem tel. +48 71 712 88 48.